Az oldal sütiket (cookie) használ a felhasználói élmény növelésére. Az oldal böngészésével hozzájárulsz a sütik elfogadásához.
Termékek Menü

Miért melegszik a léptetőmotor?

A léptetőmotornak, mint minden mechanikai munkát végző egységnek, valamilyen vesztesége van, ami miatt melegszik.
Jelen esetben ezt a veszteséget a tekercseinek ellenállása és a nagyfrekvencián hajtott tekercsek dinamikus vesztesége okozza. Ez hőfejlődéssel jár, emiatt érezzük melegnek a motort.

Ámde, azaz a részletek:

Amikor megfogod a motort, akkor a külső részét, azaz a "burkolatot" érzed melegnek. Nem lehet tudni, hogy ekkor mekkora a belső hőmérséklet.
Amire következtethetünk:
- ha hirtelen melegszik a motor, akkor a belső hőmérséklet mindig magasabb, mint amit kézrátéttel érzel. Ez gyors túlmelegedéshez vezethet. Figyelmet, vagy gyors állítást igényel a vezérlőn.
- ha lassan melegszik, akkor csak kicsit van túlhajtva, nem szükséges azonnali beavatkozás. De mindenképpen szükséges csökkenteni a motor áramát.

Mit okoz a motor túlmelegedése?

Extrém esetben a tekercsek leégését okozza a melegedés, Ilyennel szerencsére ritkán találkozunk.
Ami gyakrabban előfordul, az a motor folyamatos nagy hőmérsékleten járatása. Ekkor nem veszünk észre hibázást, rossz működést, de hosszú távon a motor veszít a nyomatékából. A benne levő mágnes a hő hatására elveszti mágneses erejét.

Hogyan állapítható meg a motor megfelelő meghajtása?

Ha a motor 1-2 óra működés után kézzel még megfogható, akkor megfelelő erősségű árammal van hajtva. (Kézzel megfogható jelentése: általában 45-50°C-os hőmérsékletű tárgyat még meg tudunk fogni, nem éget meg, de kellemetlen érzés pár másodperc után a további tapogatása.)

Mi a teendő a motor túlmelegedése esetén?

Amint lehet, állítsuk le és hagyjuk a motort visszahűlni. Külső ventilátoros kényszerhűtés nem megfelelő megoldás működés közben, mivel belül a tekercsek sokkal melegebbek, mint a külső burkolat.
A következő munkafázis előtt a vezérlőn vegyük vissza az áramot egy egységgel. Általában dip kapcsolókkal lehet állítani az áramot, illetve a legtöbb esetben fel van szitázva a kapcsolók kombinációja a vezérlőre.
Ha ez megvan, végezzünk sebességtesztet, hogy passzolnak-e a beállított maximum sebességek a CNC gépen a csökkentett áramokhoz is.

Ha elakadnál, nyugodtan keress, segítek!

Forrás: Wikipedia 
Kép forrása: Wikipedia
Tartalomhoz tartozó címkék: blog